17.4.2023

Lennot Djanetiin saapuvat ja lähtevät yöaikaan, mutta ehdin silti nukkua kaksi tuntia ennen lentoasemalle lähtöä. Nukkumisen aikana hetki sitten syömäni illallinen, kanaa ja perunaa, oli heräilemässä henkiin mahassani. Tunsin, miten huono olo vyöryi kehooni. Vessavierailu vahvisti tuntemukseni. Toivoin, että olin saanut Husseinin valmistamasta ateriasta pelkän ripulin, en ruokamyrkytystä. Minua ei oksettanut, mutta en voinut lainkaan hyvin, kun sitten kello yhdeltä yöllä lähdimme Ahmedin ja englantia puhuvan opas-Nuunin kanssa Djanetin lentoasemalle. Nuun huomasi huonon vointini perillä lentoasemalla, mutta ei tietenkään voinut asialle mitään. En minäkään voinut. Kiitin miehiä tästä viiden päivän kiertomatkasta ja toivotin hyvää jatkoa. Miehillä alkaisi nyt kesäloma, sillä he uumoilivat minun olleen kevään viimeinen turisti. Aavikkoturistit palaisivat taas syksyllä.

Nuun tahtoi saattaa minut vielä sisään terminaaliin ja edelleen oikealle lähtöselvitystiskille. Tiskejä oli avoinna yksi. Myös lentoja oli lähdössä vain yksi; oma Air Algérien lentoni maan pääkaupunkiin Algeriin. Algerista jatkaisin samaisen lentoyhtiön lennolla vielä Timimouniin, siis takaisin Saharaan, mutta täysin toiseen osaan Algeriaa. Pyysin virkailijaa selvittämään minut perille Timimouniin saakka, mutta se ei onnistunut. Algerian sisäisillä lennoilla lähtöselvitys on tehtävä jokaiselle osuudelle erikseen, mikä tarkoittaa matkatavaroiden keräämistä hihnalta, passintarkastusta, uutta turvatarkastusta ja niin edelleen. Ymmärsin yskän, maassa maan tavalla. En lähtenyt väittelemään ja ehkä palkintona tästä minut korotettiin ykkösluokkaan. Boarding passissani seisoi sana ”FIRST”.

Air Algérien first class kutsuu.
Air Algérien Boeing 737-800 valmiina kuljettamaan minut ykkösluokassa Saharasta Algerian pääkaupunkiin Algeriin.

En ole ikinä lentänyt bisnesluokassa saati sitten ykkösluokassa. En ole oikeastaan edes haaveillut bisnesluokasta, enkä kadehtinut siellä matkustavia. Olen ollut tyytyväinen economy-luokan matkustaja lennosta riippumatta. Olen panostanut lentojen määrään, en laatuun. Bisnesluokka ja ykkösluokka ovat eri asioita; ykkösluokka on ylellinen tuote. Tietyillä lentoyhtiöillä se tarkoittaa oikeaa sänkyä yksityisessä hytissä, suihkua, laadukasta ruokaa ja niin edelleen. Finnairilla ei ole ykkösluokkaa, mutta Air Algériella sellainen on jopa reilun kahden tunnin kotimaanlennolla Djanetista Algeriin. Oikeasti odotukseni olivat matalalla, enkä odottanut mitään. Pelkkä ylimääräinen jalkatilakin riittäisi minulle.

Pikkuruisella Djanet-Tiskan lentoasemalle ei tietenkään ole loungetiloja, vaan kaikki odottavat samoissa tiloissa. Minä odottelin turvatarkastuksen alkamista lentoaseman saniteettitiloissa, jotka olivat täynnä hiekkaa edellispäivänä kaupunkia koetelleen hiekkamyrskyn jäljiltä. Joku oli unohtanut sulkea vessojen ikkunat. Vessoissa ei myöskään ollut paperia, mutta jokainen Afrikassa lentävä tietänee, että oma vessapaperirulla on ehdoton varuste afrikkalaisilla lentoasemilla. Lentoasemalla on tupakointikielto, mikä tarkoittaa sitä, että kaikki polttavat vessassa. Itse en polttele, mutta en myöskään tavallisesti vedä hernettä nenään ulkomailla jonkun poltellessa lähellä minua. Nyt olin kuitenkin diagnosoinut itselläni ruokamyrkytyksen, jonka johdosta tupakointi vessassa häiritsi suunnattomasti. Algeriassa kaikki miespuoliset polttavat tupakkaa. Lisäksi liki kaikki algerialaiset lentomatkustajat ovat miehiä.

Pian turvatarkastuksen jälkeen Air Algérien kone Tamanrassetista saapui tänne Djanetiin ja kello 3.30 alkoi koneeseennousu. Istuin paikalla 4D, joka on käytäväpaikka, onneksi. Ykkösluokassa oli neljä penkkiriviä ja rivin istuinjärjestys on 2 + 2. Economy-luokassa paikat menevät 3 + 3. Istuimeni oli kieltämättä muhkea ja mukava ja sen saattoi kallistaa puolimakaavaan asentoon. Jalkatilaakin oli ruhtinaallisesti. Siisteydestä annan miinusta, sillä edellisen matkustajan roskat, kuten tyhjä vesipullo ja muuta ryönää, oli edessäni olevassa istuintaskussa valmiina. Sen sijaan sieltä puuttui ykkösluokan vakiovaruste: lentoyhtiön asiakaslehti ”Inflight Magazine”. Air Algérien lento AH6232 Algeriin lähti ajallaan kello 4.15.

Air Algérien ykkösluokka tarjoaa hyvän istuimen, ei juuri muuta.
Ykkösluokan tarjoilut koskemattomina.

Air Algérie kertoo kotisivuillaan ykkös- ja bisnesluokastaan seuraavasti: virvokkeita tarjoillaan koko lennon ajan ja jokainen gourmet-tason lämmin ruoka-annos ammattikokkien valmistamana on ainutlaatuinen kokemus. Pian eteemme kannettiin tarjottimet, jossa olisi reilun kahden tunnin lennon ainoa tarjoilu. Tarjottimella oli erilaisia leivonnaisia ja muita mielenkiintoisia naposteltavia, kuten taateleita. Sama kokonaisuus tarjoiltiin myös economy-luokan matkustajille. Pakkasin vesipullon ja pillimehun reppuun, mutta muuten en oikeastaan edes pystynyt katsomaan ruokaan päin. Onneksi Air Algérie tarjoaa ykkösluokassa oksennuspussin, joka tuli nyt tarpeeseen. Onneksi myös vessa on lähellä, kiitos ykkösluokan. Algerialaisten lentomatkustajien ateriointi oli hupaisaa seurattavaa, sillä poikkeuksetta jokainen vaikutti viskaavan tai sylkäisevän syömiensä taateleiden kivet lentokoneen lattialle. Ehkä se sallittanee ykkösluokassa, mutta hidastanee kyllä matkustamohenkilökunnan työntämien tarjoilukärryjen kulkua.

Pääsimme perille Algerin kansainväliselle lentoasemalle, jossa kävin saapuvien matkustajien turvatarkastuksessa, noukin matkatavarani hihnalta, juoksin lähtöselvitykseen, passintarkastukseen, uuteen turvatarkastukseen, Air Algérien Timimounin-lennon portille, kolmanteen turvatarkastukseen ja lopulta viime tipassa sisään koneeseen. Oikeasti minua ei olisi tässä vaiheessa harmittanut, vaikka olisin myöhästynyt Timimounin-lennolta. Olisin varmasti saanut ajan kulumaan myös Algerissa ja muualla maan pohjoisrannikolla. Lisää Timimounista, Saharan punaisesta keitaasta, myöhemmin.

6 Replies

  1. Ruokamyrkytys on kyllä inhottava juttu. Itselläni on sellainen kerran ollut ja toivon kovasti, että jäisi ainoaksi kerraksi. Toisaalta luulen, että kyllä sellainen paljon jatkossakin reissatessa tulee uudelleen eteen. Ykkösluokasta ei ole itselläni kokemusta, joskus olisi mukava sellainen päästä testaamaan – ihan sama millä yhtiöllä.

    1. Ruokamyrkytykset on ihan kamalia, mutta hankala niiltä on välttyäkään 🙁

      Jonkun Persianlahden alueen lentoyhtiön ykkösluokka voisi olla kova juttu!

  2. Huh, itsekin joskus ruokamyrkytyksessä matkustamaan joutuneena voin kuvitella olosi ja fiiliksesi tuolla. Ja sitten vielä, jos ne ruuat tuoksuu siellä matkustamossa eikä poiskaan pääse… Ensi kerralla sitten lääkkeet mukaan!

    Mulla pengottiin Algeriassa käsimatkatavarat vielä koneen ovensuussa, portaiden alapäässä. Vieläkö siellä sellaistakin tehdään? Sikäli hassua, että muistelen sen varsinaisen turvatarkastuksen olleen kauniisti sanottuna ylimalkainen, mallia kännykkä taskussa ja kaikki roinat sisällä laukussa, mitään ei tarvinnut ottaa sieltä ulos.

    1. Imodiumia söinkin kasapäin sitten, mutta ei ne pahaa oloa pois vie 😀

      Joo, tehtiin sellaistakin Ghardaian kentällä. Siellä piti vieläpä tunnistaa oma laukkukin ennen koneeseennousua. Kieltämättä ylimalkaista touhua on noitten turvatarkastukset…

  3. Ruokamyrkytykset tms. ovat harmillisia varsinkin reissun aikana. Onneksi satuit saamaan koneen etuosasta tilavamman paikan ja vielä käytävän vierestä. Tarjottu ruokakaan ei näytä kuvan mukaan olleen niin herkullista, että olisi pitänyt kovasti harmitella sitä, ettei se lennon aikana maittanut. Toivottavasti olo parani reissun jatkuessa.

    1. Totta, totta. Sikäli hyvä tuuri päästä paremmille paikoille koneessa, toisaalta taas mieluusti olisin kokenut ”ykkösluokan” terveempänä. Ruoka ei kummoiselta näyttänyt. Seuraavana päivänä olin taas jo kunnossa. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *